
Dętka rowerowa jest kluczowym elementem każdego roweru, odpowiada za utrzymanie ciśnienia w oponie i absorpcję wstrząsów podczas jazdy. Wybór odpowiedniej dętki jest istotny dla komfortu, trwałości opony i bezpieczeństwa podczas jazdy. Oto krótki przewodnik, jak dobrać, wybrać i wymienić dętkę w rowerze.
Rower to nie tylko stalowa rama, obręcze czy kierownica, to także i przede wszystkim dętka rowerowa, która często pozostaje w cieniu innych elementów. Mimo to, pełni kluczową rolę w codziennym użytkowaniu roweru, wpływając zarówno na komfort jazdy, jak i bezpieczeństwo. Warto zatem poświęcić nieco uwagi temu niewielkiemu, lecz istotnemu elementowi naszego dwukołowego przyjaciela.
Dlaczego dętka jest ważna?
Dętka rowerowa, choć niewielka, ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania roweru. To ona odpowiada za utrzymanie właściwego ciśnienia w oponie, co wpływa zarówno na efektywność jazdy, jak i trwałość opon. Ponadto, pełni funkcję amortyzatora, absorbując wstrząsy i nierówności terenu, co przekłada się na komfort podróżowania.
Jak dobrać odpowiednią dętkę?
Wybierając dętkę do roweru, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych
czynników. Przede wszystkim, istnieje wiele rozmiarów dętek, związanych z
rozmiarami opon. Należy więc sprawdzić, jaki rozmiar opony posiadamy w swoim rowerze i dobrać taką dętkę która będzie pasowała do Naszej opony.
Kolejnym ważnym aspektem jest rodzaj wentyla. Dętki rowerowe występują z różnymi rodzajami wentyli, takimi jak:
- Dunlop (DV - przez niektórych nazywany rowerowym)
- Presta (FV - najczęściej stosowany w rowerach szosowych, gravelowych czy sportowych ale nie jest to regułą)
- Schrader (American Valve - AV - nazywany również "samochodowym")
Pamiętajmy też że zaworki DV oraz AV wymagają otworu w obręczy tej samej średnicy więc są ze sobą zamienne. Otwór pod zaworek typu Presta - FV ma mniejszą średnicę przez co gdy chcielibyśmy w tym przypadku zamontować zaworki innego rodzaju to musielibyśmy rozwiercać obręcz.
Jak wymienić dętkę w rowerze? 
Wymiana dętki w rowerze może wydawać się zadaniem skomplikowanym, zwłaszcza dla osób mniej doświadczonych. Jednakże, z odpowiednią instrukcją, jest to czynność, którą można wykonać samodzielnie w domowym zaciszu.
- Zdemontuj koło roweru - w nowoczesnych rowerach najczęściej koło będzie na zamknięciu typu szybko-zamykacz lub będzie dokręcone nakrętką na klucz 15
- Zdejmij oponę z obręczy - do zdjęcia opony z obręczy najlepiej jest wykorzystać plastikowe łyżki które są do tego przeznaczone, ponieważ metalowymi narzędziami możemy naruszyć krawędź obręczy co później może skutkować zrobieniem dziury w nowej dętce
- Po demontażu - gdy już zdjęliśmy oponę i wyjęliśmy starą dętkę warto byłoby sprawdzić krawędź opony oraz stan opaski na obręczy, ponieważ otwory na nyple, końcówki szprych czy ostre krawędzie felgi mogą powodować dziurawienie dętki od wewnętrznej strony. Warto też sprawdzić samą oponę od strony wewnętrznej czy nie ma żadnych pozostałości po przebiciu np. kolców z drzew czy szkła
- Montaż nowej dętki - gdy już się upewniliśmy że w oponie nie ma niczego co może Nam uszkodzić nową dętkę a obręcz i opaska są w dobrym stanie możemy przystąpić do montażu nowej dętki.
- Przed włożeniem dętki do opony warto delikatnie ją napompować aby ułatwić sobie montaż na obręczy.
- Gdy delikatnie napompowaliśmy dętkę umieśćmy ją wewnątrz opony
- Teraz weź przygotowaną i sprawdzoną poprzednio obręcz a następnie znajdź otwór na zaworek aby umieścić zaworek dętki w otworze obręczy
- W kolejnym kroku musimy ułożyć oponę w obręczy (uważając na to aby nie przyszczypnąć dętki oponą), wsuwamy całą oponę po obwodzie w końcowym etapie możemy mieć problem z nasunięciem opony na felgę lecz możemy sobie pomóc używając łyżek do demontażu tylko róbmy to delikatnie i ostrożnie aby nie uszkodzić nowej dętki
- Pomimo tego że byliśmy ostrożni przy nakładaniu opony, gdy już wszędzie opona weszła na obręcz to dobrze jest sprawdzić czy dętka nie znajduje się mimo wszystko między krawędzią opony a obręczą
- Końcowe sprawdzenie - skoro obręcz jest już uzbrojona w nową dętkę to trzeba napompować nasze koło odpowiednim ciśnieniem, dodatkowo sprawdzając czy mimo Naszej ostrożności nie zrobiliśmy przypadkiem dziury w nowej dętce po napompowaniu opony docelowym ciśnieniem nasłuchujmy czy z jej wnętrza nie dobiega charakterystyczne syczenie, jeśli takowego dźwięku nie ma możemy przystąpić do montażu koła w rowerze.
- Montaż koła - analogicznie czynność odwrotna do demontażu, w zależności od tego jak mamy rozwiązany montaż koła postępuje odwrotnie.
Pamiętajmy o dokręceniu koła z odpowiednią siłą (jeśli posiadamy nakrętki) lub zabezpieczenie szybko-zamykacza, ponieważ to Nasze bezpieczeństwo.